این میلیونرهای جوان دنیای وب!!!

دیگر کم کم وقتش رسیده که بیل گیتس و استیو جابز را فراموش کنید. روزگار عوض شده و این پیرو پاتال ها همه چهره میلیاردرهای دنیای آی تی نیستند. این روزها چشممان به جمال نورسیده هائی روشن شده و که در جوانی با ایده های نابشان طعم ثروت را چشیده اند.

اگر روزگاری بزرگانی چون بیل گیتس و استیو جابز آغاز کننده این راه بودند و تولید پول و ثروت را از دنیای صاحبان صنایع، نفت و تجارت به دنیای آی تی آوردند، امروز این جوانان تازه از راه رسیده حرفهای تازه ای دارند. همه چیز از ایده ها شروع شد. ایده های نابی که سرمایه گزاران را مجذوب خود کردو و میلیونها دلار ثروت ساخت. اینهم ثروت سازان آغاز هزاره سوم!

مارک زوکبرگ، 26 ساله

شریک اصلی Facebook است. مارک زوکبرک با دارائی به ارزش بیش از $710 میلیون دلار از سهام خود در فیس بوک، پیشتاز ثروت سازان تحت وب است! مارک زوکبرگ ایده شروع به ایجاد این سایت را در دوران دانشجوئی هنگامی که در خوابگاه هاروارد در سال 2004 سکونت داشت، یافت و از همان زمان کار روی آن را آغاز کرد. در ابتدا همکلاسیها و سپس سایر دانشجویان و بچه مدرسه ای ها به این سایت پیوستند و از سال 2006 نیز شرکت ها مجاز به پیوستن به فیس بوک شدند.در همین سال بود که فیس بوک عمومی گردید و امروز با گذشت 4 سال، با400 میلیون نفر عضو، بزرگترین جامعه مجازی است.

استیسی بندت 32 ساله- Stacey Bendet

بنیانگذار شرکت alice + olivia, که موفقیت چشمگیری در زمینه فروش آنلاین پوشاک زنانه داشته است و توانسته سالیانه $50 million دلار درآمد ایجاد نماید. استیسی بندت و همکلاسیش Rebecca Matchett در دانشگاه پنسیلوانیا با اجرائی کردن ایده خود و گزاردن نام مادرانشان بر روی این سایت، توانستند تا به امروز کالاهای کلکسیون خود را در 800 فروشگاه جهان عرضه کنند. ایده اصلی این کار وقتی بذهنشان رسید که استیسی برای یک مصاحبه کارای تیپ جذابی زده بود. اگرچه شراکت آنها خیلی زود بهم خورد اما ربکا با سایت دیگری Rebecca & Drew این موفقیت را تکرار کرد.

دنیس کراولی 33 ساله و ناوین سلوادوری 28 ساله- Dennis Crowley , and Naveen Selvadurai

بنیانگزاران سایت Foursquare, که هشتاد میلیون دلار می ارزد. فوراسکوئر به شما این امکان را میدهد تا با دوستانتان در توئیتر و فیس بوک در زمینه اماکن دیدنی و محل زندگیتان اطلاعات زیادی به اشتراک بگذارید.

آرون پاتزر 30 ساله- Aaron Patzer

بنیانگزار سایت Mint.com که در زمینه مدیریت سرمایه و حفظ حسابهای مالی افراد فعالیت میکند و به قیمت 170 میلیون دلار فروش رفت. پاتزر که از دانشگاه دوک، فوق لیسانس مهندسی برق گرفته بود و آماده شرکت در دوره دکترا می شد، ایده راه اندازی این سایت را در سن 25 سالگی پیدا کرد.

اندرو میسون 29 ساله – Andrew Mason

بنیانگزار سایت Groupon,، عرضه کننده کوپن تخفیف استفاده از اماکن ورزشی، رستورانها و غیره است. ارزش این سایت 1.2 میلیون دلار برآورد می شود. ایده اصلی این سایت مبتنی بر عرضه کوپن تخفیف بسیاری از اماکن ورزشی و غذائی در سراسر ایالات متحده است. این تخفیف ها گاهی تا نزدیک80 درصد قیمت استفاده از کالاها و خدمات می باشد.

دیوید چانگ 32 ساله – David Chang

در سال 2004 با سایت Momofuku یک مجموعه رستورانهای کوچک عرضه رشته خوراکی (نودل) راه اندازی کرد. بواسطه وبسایت مزبور وی توانست سیستم رزرو جا را در مجموعه رستورانهای کوچک محبوبش برای مشتریانی که زیاد به آنجا مراجعه می کردند راه اندازی کند و در لیست 2010 Time 100 listقرار بگیرد

چاد هارلی 34 ساله، استیو چن 32 ساله و جاوید کریم 31 ساله – Chad Hurley, Steve Chen, Jawed Karim

اینهاموسسین سایت محبوب یویتوب هستند. هارلی که در سایت پی پال کار می کرد، ایده راه اندازی یک سایت اشتراک فایلهای ویدیوئی را با همکارانش چن و کریم مطرح کرد. مدتی بعد در سال 2005، با فروش پی پال به یاهو، آنها توانستند با پاداش پایان کارشان در پی پال، در در یک گاراژ کار روی ایده خودشان را شروع کنند. اگر چه تخمین ارزش واقعی یوتیوب کار مشکلی بود اما در نوامبر 2006 آنها یوتیوب را به گوگل به قیمت 1.6 میایارد دلار فروختند.

کیوین رز 33 ساله – Kevin Rose

وی موسس سایت Digg است که در حوزه اشتراک محتوی فعالیت می کند. ایده اصلی سایت دیگ نیز درست مثل سایر وب سایتهای فوق الذکر بر اساس همت و توجه مراجعین سایت استوار است. اینمراجعین سایت هستند که باید لینکهای مورد علاقه شان را به اشتراک بگذارند و به لینکهای دیگران امتیاز بدهند. عکس رز روی جلد مجله BusinessWeek in 2006 قرار گرفت و زیر ان نوشته بود: چگونه این پسر توانست در 18 ماه 60 میلیون دلار پول بسازد. علی رغم انتقاداتی که به مدل کسب و کار ساده و بدون انعطاف سایت می شود بنا به گفته BusinessInsider.com این سایت می تواند به ارزش 250 میلیون دلار بفروش برسد.

این پست را هم در این رابطه بخوانید: دفتری برای ایده هایتان

پول خردهای بیزنس بلاگر را هم از دست ندهید!

عکسهای فوتولاگر را هم دید بزنید!

پ.ن1: براي مطالعه و پيگيري مطالب بيزنس بلاگر بهتر است از فيد بيزنس بلاگر استفاده نمائيد.

پ.ن2: براي پيگيري توئيتر بيزنس بلاگر مرا فالو كنيد.

پ.ن3: براي پيگيري مطالب گوگل ريدر اشتراكي بيزنس بلاگر كه مطالب مربوط به وب۲، اقتصاد، بازار بورس تهران، بازار طلا و فارکس، کارآفرینی، ریسکهای سیاسی و سياست را به اشتراك مي گذارد، از اين لينك استفاده نمائيد.

پ.ن4: براي پيگيري فرندفید بيزنس بلاگر مرا به لیست دوستان خود اضافه كنيد

12 دیدگاه برای «این میلیونرهای جوان دنیای وب!!!»

  1. مژده

    برای شروع یه روز کاری واقعا عالی بود.حالا تمام روزم رو مشغول ایده های عجیب غریب هستم.

    لایک

  2. Admin

    گفتی، گفتی… گفتی و کردی کبابم… 😦

    لایک

    1. ما هم بالاخره باید از یه جائی شروع کنیم!

      لایک

  3. خدا قسمت ما هم بکند.

    لایک

  4. مطلب جالبی بود.

    البته جای موسسان سایت و طراحان بازی Runescape.com خالی بود , این چند برادر با کمک هم بازی Runescape را طراحی کردند و در جوانی به پول زیادی دست یافتند .. البته این ثروت اندوزی شان همچنان ادامه دارد . قبلاً در یک لیستی نام ایشان را نیز دیده بودم .

    من هم ایده های زیادی دارم ولی متاسفانه با اینکه کاملاً عملی و بدیع هستند امکان اجرایشان برایم وجود ندارد .

    لایک

    1. درسته! خیلی های دیگه هم هستن! سعی کردم از حوزه های مختلف آدمهائی باشن و بیشتر حوزه هائی که آی تی خوانهای ایرانی شناختی ازش ندارن!
      حتما روی ایده هات کار کن! باید یکیشون رو که میشه تو همین شرائطی که هستی پیدا کنی و شروع کنی! اگه منتظر یه شرائط ایده آل باشی اون روز هیچوقت نمی رسه!

      لایک

  5. سلام
    ممنون. ميشه در موردسایت Groupon يكمي توضيح بديد كه چطور كار ميكنه .توضيحي كه من بفهمم !!!
    بسيار ممنون

    لایک

    1. تو سایتش مشخصه! چیزی شبیه سیستم کارتهای خرید ثامن که سالها پیش تو ایران مرسوم بود. یه سیتم بن تخفیف خرید و استفاده از خدمات

      لایک

  6. امير

    عزيزان انور دنيا قانون داره ، تا حالا شده از خودتون بپرسيد چرا يكي از اين ميليونرا تو ايران نيست ؟؟؟
    اميدوارم همه شما خواننده هاي عزيز و روزي تو اين رتبه ها ببيينم…

    لایک

    1. ایران هنوز در عصر معاملات کالائی قرار داره وما به تازگی داریم بازار سرمایه رو تجربه می کنیم و با این اوصاف راه زیادی داریم تا مالکیت معنوی و پس از اون ثروت سازی از چنین ایده هائی رو اونهم در عصر وب تجربه کنیم. البته راه های میانبری هم هست!

      لایک

بیان دیدگاه